SÜGIS MONGOOLIAS 2019 -
VÄLJASUREVAD PÕHJAPÕDRARATSANIKUD.
MUSTAD JA VALGED ŠAMAANID
Hääbuv dukhade hõim, maailma võimsaimad šamaanid, budistlikud kloostrid
imeline taiga, jahmatavad mäed, muinasjutulised põhjapõdrad, dinosauruste luustikud, ürgsed saladuslikud hirvekivid
25.08 - 07.09.2019
Reisi kestvus 12 ööd, 14 päeva
Reisi hind 2690 €
Dukhalaps puhkehetkel. Foto: Hamid Sardar-Afkhami, shareably.net
„Kuni Su hobune on tugev - reisi, et maailma näha.“
(Mongoolia vanasõna)
Mongoolia hüljatuimas, kaugeimas nurgas, vägeva Sajaanide mäestiku lõunaserva ja Baikali vennasjärve Huvsguli kalda vahel elab taigasse ja mägedesse peitunult kaduv rahvas, hääbuv hõim. Need on sajaanisamojeedide sekka kuulunud šamanistid, põhjapõdraratsanikud, salapärased dukhad ehk tsaatanid. Väljasureva unikaalse hõimurahva arvuks hinnatakse tänapäeval vaid 40 perekonda. Hõimuga koos on planeedilt kadumas ka nende erilised kodustatud põhjapõdrad (tänaseks vaid u. 600), kelleta dukharahvas ei saa.
2016. aasta septembris käisid väljasureval rahvakillul külas eestlased, kaasas Seto ülembsootska kirjalik läkitus, kingid Kihnu rahvalt ning ühes fotograafid ja kultuurisaadikud. 2017. aasta kevadel külastas dukhasid taas koos kinkide, fotode, postkaartide ja heade soovidega Eesti rahvalt eestlaste reisigrupp. 2018. aasta maikuus sõitsime põhjapõdraratsanikele uuesti külla, kuid nüüd polnud eestlased enam mitte pelgalt külalised, vaid juba oodatud sõbrad Eestist, kultuurisaadikud, lootus ja lõngake dukhade püsimajäämise pikendamiseks. 2019 aasta maikuus külastasime taas tsaataneid. Jätkame traditsiooni ning sõidame 2019. aasta sügisel jälle võlumaale, imeliste inimeste, muinasjutuliste loomade ja hunnitu looduse juurde.
Šamaanid. Mongoolia kõige võimsamad, tõelised, ehtsad ja lihtsad šamaanid elavad just meie sihiks olevas piirkonnas. Sel retkel kohtume nii kogu elu Sajaanide mäestikus tegutsenud eakama musta šamaani Ariundelgeriga kui ka pisut allpool, mongolite püha mäe jalamil elava võimsa noore valge šamaanitariga, kes räägib külalistega magades. Lisaks viib Huvsguli aimagis elav must ja valge šamaan läbi isiklikud rituaalid ja annab nõu, mis tihti on inimestele vapustusest ja meeleliigutusest pisarad silma toonud. Šamaanid viivad läbi erilised riitused, annavad mõistlikke nõuandeid ning kõnelevad läbi taeva-, mäe- jt vaimudega kontakteerumise üsna jahmataval viisil iga grupiliikme minevikust ja tulevikust.
Dukhad on loodusrahvas, kes on säilitanud unikaalse, ainulaadse ürgse elulaadi tänu oma elupiirkonna pikaaegsele isoleeritusele ning tugevatele traditsioonidele. Kõneldakse, et nad mõistavad karude, huntide ja kotkaste keeli. Kahtlemata suhtlevad nad aga põhjapõtradega ning looduslastena on dukhad tänapäeva inimese jaoks eelkõige uskumatu ja hunnitu kohtumine otsekui oma esivanemate ning iidse mäluketiga.
Ratsutame põhjapõtradel ja hobustel mägedes ja taigas. Hobustel ja sadulas tuleb meil avaraid Mongoolia lagendikke ja käänulisi, adrenaliinirohkeid mägiteid mõõta nagunii. Ka kogu meie pagas ning toit tuleb dukhade juurde kaasa võtta koormahobustel. Põhjapõtradel ratsutades toimuv matk mägises ning sügiseses värvikirevuses veiklevas taigas on aga täiesti teistmoodi kogemus, mis viib meid teise dimensiooni ja sarnaneb pigem vendade Grimmide muinasjutule kui reaalsele elule planeedil Maa.
Ainulaadsus ja erakordsus ei tule kätte kandikul. See reis läbi Mongoolia lõputute avaruste ja keeruka taigamaastiku on raske ettevõtmine, kus tuleb leppida rappuva autosõiduga, looduse stiihiate, kõikuvate temperatuuride ja lõkkesuitsuga. Ometi kohtume ka budistlike laamadega, tiibeti jakkidega, kaamelite, kauguste ja lõputu avarusega. Kuid lisaks UAZ-bussides reisimisele saame mägesid, taigat ja Mongoolia mõõtmatuid lagendikke mõõta ka hobustel, dukhade juures aga põhjapõtradel ratsutades.
Sadulasse!
Lisainfo ja broneerimine:
(+372) 5524 138
Ülevaatlik reisiprogramm:
25. august - Lahkumine lennukiga Tallinnast Ulaanbaatarisse, Mongooliasse. Vahemaandumine Moskvas.
26. august - Saabumine Ulaanbaatarisse. Lennujaamas tervitavad meid mongolite traditsioonilise kombe kohaselt tõlk ja autojuhid, kelle hoolde end edasiseks Mongoolia-teekonnaks usaldame. Sõidame hotelli, sööme euroopaliku hommikusöögi ning värskendame end peale pikka lennureisi. Lõunastame mongoli traditsioonilises restoranis. Külastame Mongoolia võimsaimat – Gandantegchinlen’i kloostrit, et eesseisvale retkele head õnne paluda. Lisaks kloostrile käime unikaalses dinosauruste muuseumis (Mongoolia on üks maailma suurimaid dinosauruste luustike leiukohti) või Mongoolia rahvuslikus ajaloomuuseumis. Õhtusöök Ulaanbaataris traditsioonilises mongoli restoranis. (Hommikusöök, lõunasöök, õhtusöök)
27. august - Sõidame peale hommikusööki maasturitel Ulaanbaatarist 300km kaugusel asuvasse imeilusasse Selegne jõe kaldal asuvasse Amarbayasgalanti (Rahuliku Rõõmu) budistlikusse kloostrisse. Tiibeti budismi geluki (kollamütside) õpetusliini kuuluv klooster on üks kolmest omaaegsest Mongoolia tähtsamast budistlikust keskusest, mille rajamist alustati 1726. aastal. On teada, et 1900. aastal elas ja õppis kloostris samaaegselt 8000 budistlikku munka. Külastame erilist vaimsuse keskust/õppeasutust ning ööbime kloostri lähistel traditsioonilises mongoli jurtas. Teel näeme ka Mongoolia võimsat maastikku, kohalikke inimesi, loomi, mägesid. (H, L, Õ)
28. august - Sõidame maasturitega Huvsguli aimagi (rajooni) pealinna Мөrөnisse. Lõunastame mägedes vabas õhus, kokk valmistab maitsva sooja toidu ning miljoni dollari vaatega serveeritud maitsev eine jääb kindlasti kauaks meelde. Õhtusöök Мөrөnis hotellis. Мөrөnis on hotellis ka WiFi internetiühendus, sest Mongoolia üleriigilisse elektrivõrku lülitati Мөrөni linn juba 2004 aastal! (H, L, Õ)
29. august - Hommikul külastame Мөrөni musta turgu, kust soovijad saavad endale ka näiteks traditsioonilise mongoli riietuse soetada või oma muid varusid täiendada. Seejärel jätkame sõitu Мөrөnist umbes 280 kilomeetri kaugusel elava darhaatidest rändkarjakasvatajate perekonna juurde, kelle põhikarja moodustavad sajad tiibeti jakid. Kuna teed sel marsruudil sisuliselt puuduvad, võtab sõit terve päeva, kuid avanevad hingematvad vaated on seda väärt. Ööbime kohaliku perekonna jurtades ning naudime sooja vastuvõttu, imemaitsvat puhast toitu ja darhaatide külalislahkust. (H, L, Õ)
30. august - Täna hüppame legendaarsete mongoli hobuste sadulatesse ning teeme kustumatu mälestuse jätva ratsamatka, mis kestab 4-6 tundi. Õhtuks jõuame meie reisi sihtpunktiks oleva dukhaperekonna juurde Sajaanide nõlval asuvas mägises taigas. Hommiku-, lõuna- ja õhtusöögi valmistab grupiga kaasasõitev kokk. Ööbime dukhaperekonna tipiides (püstkodades). (H, L, Õ)
31. august - Veedame päeva dukhade külalisena nende tegemisi viisakalt jälgides ning nende iidsest ja igavikulisest eluolust õppida püüdes. Mekime kohalikku toitu, rüüpame keedetud põhjapõdrapiima ja kohalikku teed ja teeme elamusterikka mägimatka Mongoolia ja Tõva Vabariigi (Vene Föderatsioon) piiritsoonis. Hommiku-, lõuna- ja õhtusöögi valmistab grupiga kaasasõitev kokk (soovijatel on võimalik süüa ka dukhade toitu). Ööbime dukhaperekonna tipiides. (H, L, Õ)
1. september - Mägimatk põhjapõtradel imelises ümbruses, rühime kõrgustesse, kus hea õnne korral kohtume ka lumega. Kohtumine musta šamaani Ariundelgeriga, kes vastab meie küsimustele ning annab nõuandeid. Hommiku-, lõuna- ja õhtusöögi valmistab grupiga kaasasõitev kokk (soovijatel on võimalik süüa ka dukhade toitu). Ööbime dukhaperekonna tipiides. (H, L, Õ)
2. september - Viimane täispäev dukhade juures. Õpime mediteerimist, hea õnne korral viib võõrustaja meid oma vanaema – piirkonna kunagise kõige võimsama šamaani rituaalsele kalmule, kust avaneb vaade kaugel all asuvale Valgele Järvele (Tsagaan Nuur) ja Sajaanidele. Salvestame mälestusi mällu ja mälukaartidele. Hommiku-, lõuna- ja õhtusöögi valmistab grupiga kaasasõitev kokk (soovijatel on võimalik süüa ka dukhade toitu). Ööbime dukhaperekonna tipiides. (H, L, Õ)3. september - Pakime hommikul kogu pagasi taas hobukaravanile ning hüppame ka ise jälle sadulatesse. Jätame oma erakordsete võõrustajatega hüvasti ning alustame taas muinasjutulist ratsamatka mägedest allapoole, valge šamaani kodu suunas. Pärastlõunaks jõuame meile vastu sõitva maastikubussini, mis viib meid kohaliku mongoli jurtasse sealset külalislahkust, sooja teed ja rammusaid roogasid nautima. Meile valmistatakse ka mongolite legendaarset rooga – lammast kuumade kividega täidetud piimanõus ehk horhogi. Peale kehakinnitust asume maasturil teele valge šamaani juurde, et enne esimese ehatähe süttimist tema jurtasse jõuda ning tähelepanelikult unikaalset, ehedat šamaanikogemust tunnistada. Ööbime mongoli nomaadiperekonna külalistena jurtades. Hommiku-, lõuna- ja õhtusöögi valmistab grupiga kaasasõitev kokk. (H, L, Õ)
4. september - Asume teele musta ja valge šamaani juurde. Ületame jõgesid ja mägesid ning teeme foto- ja videopeatusi, peame piknikku. Hommiku- ja lõunasöögi valmistab grupiga kaasasõitev kokk, õhtusöök on šamaani kodus. Õhtul algab aga eluks ajaks meelde jääv šamaanikogemus, mis kestab üle südaöö. (H, L, Õ)
5. september - Tagasisõit Mongoolia pealinna Ulaanbaatarisse. Teel peatume tervendava mineraalveeallika juures. (H, L, Õ)
6. september - Kultuuri- ja sisseostudepäev Ulaanbaataris. Hommikusöök hotellis, Ulaanbaatari Musta turu (Narantuuli) külastamine, lõunasöök Ulaanbaataris, rahvusliku muusika- ja tantsuansambli etendus, hüvastijätuõhtusöök Mongoolia traditsioonilises restoranis. (H, Õ)
Hinnas sisaldub:
● Mongoolia piiritsooni sisenemise eriload ja viisatasu
●Lennupiletid suunal Tallinn - Moskva - Ulaanbaatar - Moskva - Tallinn koos kõikide lennujaamamaksudega ja registreeritava pagasiga
●Transport suunal Ulaanbaatar - Мөrөn - Renchinlkhümbe - Ulaan Taiga - Renchinlkhümbe - Мөrөn, sh ratsahobustel.
● Ratsutamine põhjapõtradel
● Programmis märgitud hotellid koos hommikusöökidega
● Joogivesi ja kuum tee
● Kõik programmis märgitud toidukorrad
● Sõit lennujaamast ja lennujaama Ulaanbaataris
● Kohapealsed šamaanikülastused, aga ka ekskursioonid koos sissepääsutasudega muuseumitesse (kui ei ole teisiti märgitud). Šamaanide juurde on siiski soovitatav annetustena rituaalide tarbeks kaasa võtta viina, küpsiseid, kompvekke, samuti on kohalikel kombeks šamaanidele väikesi rahalisi annetusi teha.
● Eestikeelne reisijuht algusega Tallinnast, lisaks kohalik giid Mongoolias kõikidel programmis sisalduvatel ekskursioonidel ja üritustel
Hinnale lisanduvad:
● Söögid ja joogid, mida ei ole programmis märgitud
● Sissepääsutasud, mida ei ole programmis märgitud
● Ühekohalise hotellitoa lisatasu 25 €/öö (soovi korral!)
● Reisikindlustus
REISIHIND:
● 2690 €
Annulleerimistingimused:
● Ettemaks summas 1500 € ei kuulu tagastamisele – lennukipiletite kuupäevi saab lisatasu eest muuta
● Trahv 60% reisi maksumusest, tühistades alates 04.07.2019 kuni 24.07.2019
● Trahv 100% reisi maksumusest, tühistades alates 25.07.2019
Dukhalapsed põhjapõtradel. Foto: Hamid Sardar-Afkhami, shareably.net
Reisiprogramm:
25. august, pühapäev - lennugraafik:
Tallinn-Moskva
1 SU-2107 25AUG TLLSVO 1135 1315
Moskva-Ulaanbaatar
2 SU-330 25AUG+1 SVOULN 1835 0540+1
26. august, esmaspäev - Müstiline Mongoolia!
Saabume peale pikka lennureisi Mongoolia pealinna Ulaanbaatarisse, mis on vähem kui kümnendi jooksul omaaegsest nõukogude stiilis Aasia linnast peadpööritava kiirusega arenenud peegelklaasist seinakatetega pilvelõhkujate paigaks.
Siirdume hotelli, värskendame end, lõunastame suurepärases kohalikus restoranis ning suundume Gandani kloostri templitesse uurima maailma üht kõrgeimat kaastundebuddha Avalokitešvara kuju, kohtuma budistlike õpetajatega ning oma eelseisvale retkele head õnne paluma. Linnas uitamiseks jääb soovijatele ka mõnevõrra vabamat aega. Samuti külastame legendaarset dinosauruste muuseumit või rahvuslikku ajaloomuuseumit. Mõlemad valikud pakuvad rohkelt põnevust, imestamist ja uusi teadmisi.
Suve lõpus on linn päeviti sooja/mõõduka, õhtuti ja öösel aga veel jahedama temperatuuriga paik. Tänapäeva maailmas on veel mõne aasta eest Mongoolia näidanud end ka kui üks kuumemaid ja kiireimini kasvavaid majandusi. Peamise (et mitte öelda ainsa) tõuke andis selleks hüppeks kaevandussektor. Viimastel aastatel on majanduskasv seiskunud, hinnad hoogsalt tõusnud ning see tekitab juba muutuma hakanud ühiskonnas palju probleeme.
Kaasajastumisele vaatamata pole ka nomaadirahva traditsiooniline kultuur veel täiesti välja surnud, kuigi iga aastaga lüüakse sellele üha kõvemat hingekella. Mongoolia rahvastikust vähemalt pool elabki tänapäeval juba Ulaanbaataris. Siin on näha glamuuri ja uhkeid maastureid, aga veel hiljuti tekitas kõmu maaalustel soojaveetrassidel elav tänavalaste kogukond ning kivilinna ümbritsevad endiselt traditsioonilised ger'ide ehk jurtade rajoonid.
Mongoolia pealinnas on tõepoolest haaravad muuseumid, mitmed hindamatud kloostrid ja pühamud, aga ka suur õhusaaste, kohutavad liiklusummikud, uhke ning tasemel ooperiteater ja kõik klassikalise hiigelpealinnaga ühilduvad asutused ning nähtused.
Õhtusöök leiab aset rahvuslikus restoranis.
27. august, teisipäev - Vurame üle lõputute avaruste budistlikkusse kloostrisse
Peale hommikusööki alustame sõitu Ulaanbaatarist umbes 300km kaugusel asuva Amarbayasgalanti kloostri suunas. Nagu kirjutas 2016. aastal samal suunal lennanud filosoof ja kultuuritelesaate Plekktrumm hing Joonas Hellerma: "Samal päeval viib Mongoolia siselend meid põhja suunas väikelinna Murunisse. Ereda päikesega paistavad pilvede vahelt Mongoolia stepimaastikud, kumerad künkad ja lauged mäeveerud. Lennuväljale astudes, kui selja taga lülituvad välja lennuki mootorid, selgineb esimest korda tõsiasi, et oleme kodust 6000 km kaugusel. Lennuväli läheb sujuvalt üle stepiavarusteks, pilk ulatub igas suunas kaugusse. Aga see pole mitte ainult seninägematu maastik kumerate stepiväljadega, vaid hoopiski vaikus, mis võtab kuulmismeeled oma embusse. Horisondi tagant kiirgab kumisevat ja suurt vaikust. Siinsamas lennuväljal oleme justkui hiiglaslikus looduse kontserdisaalis. Iga samm või öeldud sõna kostab selgelt ja sametiselt. Saabusime lõpmatu vaikuse maale, mis jääb meid saatma kogu reisi vältel."
Meie aga läbime sama teekonna hoopis maastikuautodel, jääme ööseks kloostri juurde pidama ning näeme oma teekonnal märksa detailsemat ülevaadet Mongoolia maastikust ja eluolust.
Tiibeti budismi geluki (kollamütside) õpetusliini kuuluv imeilus klooster rabab oma detailirohkuse ja eraldatusega. Siin on peaaegu muutumatuna säilinud omaaegsed budistlikud kabelid ja templid, suur punane hävitustöö kommunismiaegadel jättes ühena vähestest selle pühamu maa pealt pühkimata. Kloostri ees on omapärane sein, mille eest kinnisilmi ümber oma telje ringe tehes ning seejärel seina suunas astuma hakates tuleks tabade väljasirutatud käega seinal asuvat teatud punkti – kes seda suudab, seda hakkab uskumuse kohaselt eluteel saatma hea õnn. Ehk saame siit ka budistlikult vaimulikult õnnistuse reisile ja eluteele kaasa.
Dukhad treenivad lisaks põhjapõtradele ka hunte. Foto: Hamid Sardar-Afkhami, shareably.net
28. august, kolmapäev - Мөрөн (Murun): elu võimalikkusest Mongoolia ääremaa keskuses
Sõit Amarbayasgalanti kloostrist Murunisse viib meid põhjale lähemale ning kuigi põhjapoolusele ligineme vaevalt 400 km võrra, muutub meid ümbritsev maastik märksa teistsugusemaks. Mäed on tõsisemad ja tumedamad. Jõed salapärasemad. Autokolonni peatav politseinikki tundub karmim ning piidleb uurivalt – mida asja on teil meie kõrvalisse kanti? Kas kohalikud mäe- ja veevaimud ei pahanda taoliste võõraste peale? Siin saame juba veidi aimu meid ees ootavatest Sajaanidest, looduse võimsast vaatemängust, sõnulseletamatu energia akordidest. Tänaseks sõidusihiks olev Murun aga on Eesti mõisteski väikelinn, kuid hotellides õhtuti elu keeb. Saab tantsida, laulda karaoket, imestada linnastumise ühtviisi universaalsete standardite, teistpidi aga kohalike eripärade üle.
29. august, neljapäev - Darhaatide külalislahkus ja jakikarjad
Võtame peale hommikusööki hotellis ette külaskäigu Muruni mustale turule. Mida siit kõike varasematel aastatel eestlaste poolt ostetud pole! Küll mongoli deele (traditsiooniline mantel), saapaid, kudumeid, kompvekke, kaabusid ja kirsasid. Seejärel aga seame vene maastikubussides UAZides endile taas kohad sisse ning paneme kursi Sajaanide peale. Kulgeme taiga ja mägede maal. Täna tuleb meil sõita „ainult“ mõnisada kilomeetrit, kuid seda päris kehvades teetingimustes. Rännak keerulisel maastikul võtabki enamuse päevast. Dukhade elupaigaks olevas piirkonnas elab kokku vaid pisut üle 1000 inimese ning see on isegi Mongoolia mõistes üks üksildane, ligipääsmatu ning kõrvaline kant. Peamiselt asustavad seda piirkonda ürgsed darhaatide ja tsaatanite (dukhade) hõimud, kes praktiseerivad (kohati budismi mõjutustega) šamanismi. Dukhade maa piirneb Renchinlkhümbe ja Ulaan-Uuli rajoonidega. Augusti lõpus võib kehva õnne korral siin lausa lundki sadada ja sõltuvalt ilmastikuoludest võib samuti ka juhtuda, et ööbime darhaatide jurtade asemel sel öösel hoopis naabruses asuvas Ulaan-Uulis. Suure tõenäosusega kohtame tee peal siin nii jakke, hainageid (jaki ja lehma ristand mongoli keeles), kašmiirikitsesid, lambakarju ja varasematel aastatel on silma alla jäänud kaameleidki. Tegevusse asub ka meie seltskonda saatev kokk, kes valmistab tervislikke ja toitvaid eineid. Kogemus näitab, et meid võõrustava darhaadipere jakijogurt ja -juust, värske jakipiimavõi ja ehedad kakukesed ning liharoad viivad eestlastel vaat’ et keele alla.
Lisaks huntidele treenivad dukhad ka kaljukotkaid, keda kasutavad edukalt jahipidamisel. Foto: Hamid Sardar-Afkhami, shareably.net
30. august, reede - Dukhad! Todsdžinid! Tsaatanid!
Oleme meid võõrustavale dukhaperekonnale juba lähemal. Renchinlkhümbe külakese taguses piirkonnas lõpeb igasugune tee ning me istume ümber mongoli hobuste sadulatesse. Sealt, kus maasturid jänni jäävad, rühivad mongolite ratsud sitkelt läbi, kandes lisaks meile ka kogu vajalikku pagasit. Ratsamatk koos pausidega võtab peaaegu päeva. Lõunastame hobumatka jooksul laagrisse asudes. Raske mägine rühkimine, koormahobuste talutamine, kitsad taigarajad ning viimaks... põhjapõtrade ja laagrisuitsude ilmumine on märgiks dukhapere leidmisele. Korraga on see saladuslik, väljasurev hõim kogu oma eheduses meie ees. Me tutvume teistmoodi maailmaga, puudutusega läbi aja meie esivanematelt, kelle elulaad kunagi dukhade omast kuigipalju ei erinenud. Oleme kohal! Hommiku-, lõuna- ja õhtusöök grupi kokalt, muu kostitamine ja soovi korral kohalik roog dukhade poolt.
Suvi dukhade maal näeb sageli välja selline. Foto: Hamid Sardar-Afkhami, shareably.net
31. august, laupäev - Avastame kohalikku loodust ja eluolu.
Oleme iseäralike sündmuste ja elu tunnistajateks ning osalisteks. Peale hommikusööki teeme rahulikus tempos mägimatka tippude suunas, kus võtame ka lõunaeineks pasliku pruukosti. Loodusvaatlused, kulgemine, olemisest rõõmu tundmine. Õhtusöök ja ööbimine tipiides.
Dukha-šamaan. Foto: Hamid Sardar-Afkhami, shareably.net
1. september, pühapäev - Ratsamatk põhjapõtradel, must šamaan
Peale hommikust virgumist, teed, kohvi, linnupetet ja ärkamisrituaale saame ratsutada koos dukhade hõimu liikmetega nende põhjapõtradel ning sooritame imepärase matka puutumatu loodusega paigas, mida võiks nimetada ka tsiviliseeritud maailma lõpuks. Matka lõpus ootab meid lõunasöök, seejärel vaatleme hõimuelu igapäevatoiminguid. Pärastlõunal dukhade juurde naastes saabub meie juurde aga must šamaan Ariundelger oma kaaskondsetega. Šamaan Ariundelgeri tulekuga saabub ka jällenägemisrõõm. Vana ehe sõprus ja südamlik, pisarat silmanurka kiskuv tunne ärkab meie silme all elule. Ariundelger vastab eestlaste küsimusteler. Õhtusöök ja ööbimine tipiides.
Dukhaperekonna pea on enamasti ka šamaan. Foto: Hamid Sardar-Afkhami, shareably.net
Foto: Hamid Sardar-Afkhami, shareably.net
2. september, esmaspäev - Viimane täispäev dukhade juures. Võimsa vanaema väekalm.
See on vaimlemiseks mõeldud päev meie võõrustajate juures, ehedas ja juba tuttavlikuks muutunud keskkonnas, kus oleme leidnud uusi sõpru ning kummastavaid kogemusi. Tõenäoliselt viib dukhade perepeast võõrustaja meid veel kõrgemale mägedesse, oma perekonna erakordsesse pühamusse, alatiseks meelde sööbivasse šamanistlikku väepaika, kus puhkab tema vanaema – piirkonna võimsaim šamaan. Mäkke tõuseme hobustel ja põhjapõtradel. Saame kuulda lugusid vanaema omaaegsetest tegudest ja seiklustest, aga ka kohalikust loodusest (ning ka looduse hävitamisest). Jalutuskäigud, mõtlused, võõrustajate abistamine, marjade korjamine taigas, kümblused karge veega mägijões - ka kõik see on täna meie päralt. Ainult ära kaduda ei tohi! Dukhade juures ajutises isolatsioonis viibides näeme inimsuhteid ja maailma tegelikke püsiväärtusi selgemini kui tavaliselt. Õpime tipiis selgeks Tiibeti hingamismeditatsiooniharjutuse, zen-hingamisharjutuse ja metta bhavana kõikehõlmava kaastundemeditatsiooni harjutuse. Neid kombineerides saadame tsaatanirahva juurest oma energia nii Eestisse kui üle kogu maailma. Peale meditatsiooni algab vaba õhtupoolik, kus igaüks leiab endale ise tegevuse, mis ei häiri ega solva meie võõrustajaid ega muutu grupi liikmetele ohtlikuks (näiteks üksinda taigas uitada pole mõistlik ega turvaline). Toitlustamise eest vastutab grupi kokk, võõrustajate katlast söömine on samuti soovi korral võimalik. Õhtusöök ja ööbimine tipiides.
Foto: Hamid Sardar-Afkhami, shareably.net
3. september, teisipäev - Hüvasti, tsaatanid! Meid ootavad mongoli darhaatide nomaadipere, legendaarne horhog ja valge šamaan!
„Ulan-taiga ja Darkhat Ola jäid meie seljataha. Jõudsime nüüd õige kiirelt edasi, sest siin algasid tasased Mongoolia lagendikud. Igalpool paistsid laialdased, toredad karjamaad. Mõnes kohas haljendasid lehtkuuskede salgad. Meil tuli mõnestki kiirelt voolavast jõest läbi minna. Need polnud väga sügavad, ka olid neil kindlad sängid."
Täna asume dukhade maalt peale hommikusööki teele tavapärasema Mongoolia suunas. Hobumatka kestel lõunastame looduses lõkketule ääres. Peale pikemat sorti ratsamatka läbi mägise taiga meie kilomeetri pikkuseks venivas hobukaravanis jõuame viimaks autojuhtide ja UAZ-bussideni. Laadime ümber meie pagasi ja koormad. Masinateni jõudes alustame teekonda majesteetlike Sajaanide naabruses ning jõuame tagasi juba tuttava darhaatidest nomaadipereni, kuhu jääme öömajale jurtadesse, et uudistada ja tähele panna ka mongoli rändkarjakasvatajate igapävaelu. Kuid unedemaale me sel õhtul niipea ei rända. Esmalt sööme mongolite legendaarset rooga horhogit: piimanõus lõkkes tuliseks aetud kivide vahel küpsetatud/hautatud lambaliha aedviljadega. Siis asume taas sõidukitesse ning kulgeme maalilise jõe kaldal, püha mäe jalamil elava noore valge šamaanitari Mama juurde, kes enne ehatähe taevakummile ilmumist alustab meiega suhtlemist unes rääkides. Hommiku- ja lõunasöögi valmistab grupiga kaasasõitev kokk, õhtusöök jurtas.
Dukhade ehk tsaatanite maa on kaardil tähistatud punaselt. Foto: lyzoos.wordpress.com
4. september, kolmapäev - Must ja valge šamaan
Tänase päeva sihtpunkt on must ja valge šamaan, kelle juurde jääme ka öömajale. Detailselt pole mõtet ega ka vajadust täna toimuvat ümberkirjutada. Olgu vaid märgitud, et toimub autentne mongoli šamaanirituaal ning inimesed saavad oma küsimustele ja muredele šamaani vahendusel vastuseid. Rituaalil osalemine võib mõjuda emotsionaalselt erutavalt.
5. september, neljapäev - Ürgsed hirvekivid, raviallikas
Täna asume teele taas Ulaanbaatari suunas, kuid veel enne linna jõudmist lööme laagri üles legendaarse raviallika juurde. Teel teeme pikema peatuse, et vaadelda ka kuulsaid, peamiselt pronksiajast pärinevaid hirve- ehk põhjapõdrakivisid. Kivide nimetus tuleb kividele graveeritud lendavate hirvede kujutistest. Enamik neist kujudest on tahutud kas graniidist või rohekivist. Kujude dekoreeritud osa osutab üldjuhul ida suunas. Arvatakse, et kivimid on tahutud käsitisi ning leidub ka tõendeid, et kasutatud on erinevaid metallist valmistatud tööriistu. Leidub ka ebaharilikke kivisid, mille puhul leitakse olevat kasutatud mingisugust primitiivset mehaanilist puuri.
Peaaegu kõikidel hirvekividel kujutatakse just hirve või põhjapõtra, ja alati just õhus lendavalt, mitte maapinnal jooksmas. Hirvesarvedega koos on kujutatud ka päikeseketast ja muud selle tähega seotud sümboolikat. Osadel juhtudel võib näha ka päikese ja hirve omavahelist suhet ja ühendust aastaringis. Samuti on erinevate sõdalaste/küttide haudade analüüs leidnud nende kehadel tatoveeringuid, kus kujutatakse samuti hirve, päikest ja ka väikest lindu koos tiibadega. Seega on mõneti levinud seisukoht, et hirve puhul oli tegemist kaitsjaga, kes hoidis mustad jõud eemale. Teise arvamuse kohaselt juhatas hirv siit ilmast lahkunud sõdalase hinge taevasse. Hirvi seostatakse ka shamaanide ja nende rännakutega, mis peaks kujutama nende hingelist kandumist maalt taevasse
Kokku on leitud Kesk-Aasiast ja Lõuna-Siberist üle 900 sellise kivi, samuti on neid leitud nii Bulgaariast kui Ukrainast, aga ka Saksamaalt Elbe jõe piirkonnast!
Hommiku- lõuna-ja õhtusöögi valmistab grupiga kaasasõitev kokk.
Hirvekivi Huvsguli aimakis. Foto: Roy Strider
6. september, reede - Must turg, tantsu- ja lauluetendus, pidulik hüvastijätuõhtusöök
Kultuuri- ja sisseostudepäev Ulaanbaataris. Ulaanbaatari Musta turu (Narantuuli) külastamine, rahvusliku muusika- ja tantsuansambli etendus, hüvastijätuõhtusöök Mongoolia traditsioonilises restoranis. Ulaanbaatari Must turg on suur ja kirev kaubanduskompleks, mis hõlmab endas nii väli- kui siselette. Siin müüakse peaaegu kõike, alates antiigist ning lõpetades vaipade, kaameli-, jaki-, lamba- ja kitsevillast toodetega. Turg on ka ilma ostlemata paras vaatamisväärsus iseeneses. Seevastu Tumen Enkh – Mongoolia rahvuslik laulu- ja tantsuansambel viib meid tagasi eelmise sajandi algusesse ning vapustavad meloodiad, hõbedased hääled, kurgulaul ning plastiliinina painduvad mongoli tantsijannad sunnivad unustama aja ja kõik ümbritseva. Tegemist on tõeliselt professionaalse etendusega, mis ajuti võib tunduda liigagi kunstilisena. Pidulik õhtusöök leiab aset kaasaegses Mongoolia restoranis, kus purskab elavat tuld ning toit ja joogid viivad keele alla.
7. september, laupäev - Lend Eestisse
Meie mongolitest saatjad ja teejuht toimetavad grupi hommikul lennujaama ja saadavad mongolite kommete kohaselt koduteele. Lendame tagasi koju ja samuti tagasi ka kellaajas. Ees ootab Euroopa, Eesti ja tagasijõudmine täiesti teistmoodi maailma. Saabume Tallinna kell kaheksa õhtul.
Foto: Hamid Sardar-Afkhami, shareably.net
Lennugraafik:
Ulaanbaatar-Moskva
3 SU-331 27MAY ULNSVO 0705 0840
Moskva-Tallinn
4 SU-2262 27MAY SVOTLL 1805 1950
NB! Korraldajal on õigus teha reisi kavas muutusi. Raske alkoholi- või uimastisõltuvusega reisijaid reisile ei võeta. Terve reisi jooksul on saadaval soovijatele ka maitsev taimetoit.
Reisi giidid ja tõlgid:
• Roy Strider on eesti kirjanik, rändur ja reisijuht, sealhulgas raamatute "Himaalaja jutud", "Minu Mongoolia", "Mongoolia memuaarid. Tiibeti koertega kullaotsijate jälil" autor.